girl on bike
Livsstil

Sundere, gladere livsstil: 4 småting du kan ændre allerede i dag

marts 25, 2017

Det er december, og der ryger derfor også ofte lidt ekstra kalorier indenbords, hvilket selvfølgelig er helt okay. Det der er vigtigt er, at du formår at leve sundt resten af året, for så er der også helt automatisk plads til de 1-2 kg ekstra julehygge, der måske sætter sig og som hurtigt ryger igen. Vi får altid tudet ørerne fulde af ting som ”spis mere protein”, ”skær ned på brød” og lignende, og selvom det til dels kan være en god idé for at fremme et vægttab, så er dit velbefindende og din psyke mindst ligeså vigtig! Sæt godt fra land allerede i januar med disse 4 tips til en sundere og gladere livsstil, og glæd dig til øget energi og dejlig velvære.

Øg dit aktivitetsniveau

Det er ikke meget, du behøver bevæge dig, før det tæller på kontoen. Gå på arbejde hvis afstanden er til det, tag cyklen eller nyd en pause fra stress og jag med en dejlig gåtur efter arbejde. Blot en halv times gåtur forbrænder i omegnen af 100 kalorier, hvilket svarer til hele 3 kg om året. Samtidigt får du luft til hovedet og koblet af, hvilket er ekstremt sundt for psyken og bidrager til større overskud til hverdagens strabadser.

Grin og vær positiv

At være glad, grine og nyde livet er ekstremt vigtigt, og selvom det kan virke svært blot pludselig at skulle være glad, så kommer det i virkeligheden helt af sig selv, hvis blot du yder en minimal indsats. Smil til folk på gaden, hold døren for din kollega, læg en sød note i din kærestes madpakke. Når du gør noget godt for folk, får du den dejligste følelse i kroppen, for muligvis er det rart af få – men det er endnu rarere at give! Husk også, at du som oftest får igen af samme skuffe, så måske er det dig der næste gang får et smil af en fremmed en grå dag?

Prioriter dig selv

Med ovenstående i tankerne er det mindst ligeså vigtigt at huske, at hvis ikke du har overskud til dig selv, så har du heller ikke overskuddet til andre. Giv dig selv tid hver dag til lige præcis det du har lyst til, også selvom det kun er 10 minutter. Lyt til din yndlingssang, spis dit yndlingschokolade med lukkede øjne, kør en tur i din bil eller lig en ansigtsmaske. Det handler om at skabe et frirum, hvor det ikke handler om andre end dig, og hvor der ikke er nogle krav eller forventninger til dig.

Snup en grøntsag

Hvor mange kender ikke den rare følelse af at spise et lækkert, sundt måltid? Det føles godt at gøre noget for sin krop, og det behøver slet ikke at være kompliceret. Snack på gulerødder i løbet af dagen, byt lidt af din pasta ud med squashstrimler eller lav en lækkert grøntsagssuppe med madlavningsfløde og hjemmelavet lynbrød. Det behøver ikke at være kedeligt, du kan sågar lave bagt havregrød med gulerødder – hvem sagde kage til morgenmad? Grøntsager bidrager med så mange gode vitaminer og fibre, og sidstnævnte kan også gøre det nemmere for dig at tabe dig, da det øger mæthedsfornemmelsen.

Der er altid mere, du kan gøre for dig selv for at føle dig mere attraktiv og få det bedre med dig selv. Det kan være alt fra ovenstående, gode tips, men du kan også gøre noget ud af dig selv ved at optimere din garderobe og alliere dig med en kvalitetsbevidst skrædder.

Vi håber, du har fået noget, du kan bruge aktivt i dit liv, som gør dig gladere og bedre tilpas.

God fornøjelse!